Laget sammen med
Om prosjektet
Bakgrunn
Spillavhengighet Norge ønsket seg en kampanje som kunne hjelpe flere spilleavhengige og deres pårørende med å ta kontakt. De ville bryte skammen og gjøre det enklere å søke hjelp.
Løsning
Vi lagde Mr. Casino – en figur som er like sjarmerende som han er skummel. Gjennom korte filmer ser vi hvordan han manipulerer og lokker folk inn i spilleavhengighetens verden. Med sine glatte overtalelser spiller han på følelsene til folk, men viser også hvor farlig avhengigheten kan være.
Filmene ble delt på TikTok, Meta, Snapchat og YouTube, tilpasset hvert format for å nå målgruppen der de er. Vi ville lage noe som ikke bare ble sett, men som også fikk folk til å tenke – og kanskje kjenne seg igjen.
Resultat
I løpet av de første to ukene fikk kampanjen nesten 4 millioner visninger, med spesielt mye engasjement på TikTok. Spillavhengighet Norge forteller at de nå får langt flere henvendelser enn før – faktisk har de allerede slått fjorårets tall.
– Det er helt tydelig at Mr. Casino treffer målgruppen, det kommer blant annet frem i tilbakemeldingene vi har fått på filmene og mengden mennesker som har tatt kontakt med oss den siste tiden. Vi har allerede overgått tallene fra i fjor, noe som tyder på at det var riktig å velge en noe annerledes måte å formidle budskapet på enn «er du spilleavhengig?».
Det sier Lotte Solvik, Markedsfører i Spillavhengighet Norge.
– Med Mr. Casino fikk vi satt fokus på en viktig sak, og gjort det litt lettere for folk å ta det første steget mot hjelp.
Finne på noe sammen?
Enkelt. Send en epost til Trine eller Tor Martin.